Att vara ansvarstagande – ett framgångsrecept
I näringslivet har klimatfrågan blivit en utmaning att hantera i såväl produktion som arbetssätt, administration och marknadsföring. Ambition om att vara ansvarstagande gör att fler företag visar ledarskap i frågan.
Av de företag som sett möjligheten med att utveckla sin verksamhet med klimatfrågan integrerad i affärsmodellen ger kostnadseffektiva, moderna och ansvarstagande företag. Det har visat sig vara en tydlig framgångsfaktor.
Det glädjer att se fler företag ta detta steg, inte minst lokala Västerås-företag. Västerås är för övrigt Västmanlands största arbetsgivare där 10 000 invånare arbetar inom 100 olika yrken. Tillsammans får de staden att fungera. Glädjande nog, kan vi se en tydlig ökning av företag i Västerås som engagerar sig i sådant som har en positiv inverkan på klimat och miljö. Vi har fört intervjuer med folk involverade i Västerås näringsliv och de är lika nöjda över denna positiva utveckling.
Något som lyfts fram är caféer i staden som fungerar som mötesplatser för miljö och klimatrelaterade ämnen. Att café Västerås blivit som ett epicentrum för floreringen av klimatsnacket är nog en positiv överaskning för oss alla.